Jak w 2020 transportować ponadgabaryty na sto procent!

Jak w 2020 transportować ponadgabaryty na sto procent! czyli transport gabarytowy entów inwestycji na miejsce. W Europie turbiny wiatrowe produkowane są jedynie w kilku krajach, tak więc w grę wchodzi międzynarodowy transport ponadgabarytowy. Proces ten wymaga szczegółowego zaplano

Dodane: 21-06-2020 13:34
Jak w 2020  transportować ponadgabaryty na sto procent!

transport gabarytowy


Do tego dochodzi szereg wymaganych zgód

Budowa farmy wiatrowej stanowi relatywnie skomplikowane przedsięwzięcie. Jednym z jego aspektów jest dostarczenie wszystkich planowanych elementów inwestycji na miejsce. W Europie turbiny wiatrowe produkowane są jedynie w kilku krajach, tak więc w grę wchodzi międzynarodowy transport ponadgabarytowy. Proces ten wymaga szczegółowego zaplanowania trasy i dobór odpowiedniego pojazdu. Niekiedy niezbędne jest również dostosowanie niektórych elementów infrastruktury drogowej na trasie przejazdu. Do tego dochodzi szereg wymaganych zgód i pozwoleń, jakie należy uzyskać. Dlatego też ten aspekt inwestycji dobrze jest zlecić wyspecjalizowanej firmie spedycyjnej, której głównym przedmiotem działalności jest właśnie transport ciężki. Wszelkie bowiem niedociągnięcia czy niekompletna dokumentacja mogą skutkować karami finansowymi lub kosztami związanymi z ewentualnym uszkodzeniem ładunku. Oprócz przewozu głównego elementu, jakim jest turbina wiatrowa, należy też zapewnić transport maszyn na miejsce budowy, jednak z reguły jest to relatywnie mniej skomplikowane.


Ale nie wszystkie nadają się do

Wszystkie pojazdy, które poruszają się po drogach przeznaczone są do transportu, czy to ludzi, czy maszyn, czy innych towarów. Ale nie wszystkie nadają się do transportu ładunków nadgabarytowych. Do tego potrzebne są specjalne środki transportu oraz specyficzna organizacja całego procesu.
Jeśli więc ktoś chce przewieźć ładunek, który na przykład waży więcej niż 42 tony, lub jest wyższy niż 4 metry, musi zamówić usługę, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się przewozem tych wszystkich ładunków, które swoimi gabarytami wykraczają poza przyjęte normy. Transport ciężki oczywiście organizowany jest przez jednostki do tego wyspecjalizowane. No i zawsze odbywa się dopiero po uzyskaniu od odpowiedniej instytucji zgody. Taką zgodę uzyskuje się po złożeniu specjalnego wniosku, w którym muszą być zawarte niezbędne dokumenty dotyczące planowanej trasy. Trudno bowiem wyobrazić sobie na przykład transport maszyn budowlanych, których wysokość przekracza wysokość wiaduktu, a ciężar, udźwig mostu.


Jak przetransportować maszyny rolnicze z Niemiec?

transport gabarytowy

Niemieckie rolnictwo jest znacznie bardziej nowoczesne niż polskie, nie ma co się oszukiwać. Maszyny rolnicze, których używa się na zachodzie, po pewnym czasie będą wymieniane na nowe. Jest to doskonała okazja dla polskich rolników na zakup używanego, dobrego sprzętu rolniczego w korzystnej cenie. Problem pojawia się natomiast w temacie transportu. Aby przewieźć np. kombajn zbożowy musimy zorganizować transport ponadgabarytowy. Niektóre maszyny mają bowiem takie rozmiary, które nie zmieszczą się w standardach normalnych naczep. Transport maszyn rolniczych to bardzo popularny i rosnący element transportu międzynarodowego. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę, że lepiej zakupić serwisowany sprzęt za granicą niż niepewny, krajowy. Każdy szuka bowiem oszczędności, a więc eksploatuje sprzęt rolniczy do granic jego możliwości nie zastanawiając się nad jego żywotnością. Transport ciężki w przypadku importu zagranicznych maszyn czy innych ponadgabarytowych elementów konstrukcyjnych rozwija się bardzo prężnie, a polskie firmy transportowe zarabiają na tym dobre pieniądze.


Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat

Zamknięcie granic wynikające z panującej pandemii spowodowało zwiększenie nacisku na transport lądowy. Gospodarka światowa zwolniła, ale nie wyhamowała całkowicie. To, co do tej pory przewoziły samoloty transportowe czy statki, dzisiaj przewożą samochody i pociągi.

Najtrudniej w tej sytuacji ma się transport ponadgabarytowy, transport maszyn i transport ciężki. Czas realizacji znacznie się wydłużył, ponieważ transportowanie dużych ładunków jest realne tylko w nocy i musi się odbywać pod ścisłym nadzorem ekipy prowadzącej. Nie wszystkie europejskie drogi są przystosowane do takich przewozów, co oznacza potrzebę wyznaczenia ścisłej trasy.

Ponadto koszt transportu ponadgabarytowego wiąże się z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz wypłacaniem wyższych stawek za pracę w czasie nocnym i dodatków za pracę w szkodliwych warunkach. Wymaga to wyższych ubezpieczeń zarówno ludzi, jak i samego ładunku.

Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat za przejazd drogami publicznymi, za wjazdy na autostradę i podatek od transportu ponadgabarytowego.